14 اسفند 1402
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
' 7
لفاف چیست؟

لفاف چیست؟

لفاف یا OPP  و BOPP به معنای پوشش است که اصطلاحا به پوشش و بسته بندی های منعطف که تنوع بالایی دارند لفاف گفته می شود. استفاده از لفاف برای کاربرد های بهداشتی، ساختمانی، مواد غذایی و... کاربری دارد. به تعریف ساده تر و عامیانه لفاف همان رول بسته بندی یا فیلم است که با یک دستگاه دوخت به راحتی می توان محصولات مختلفی را بسته بندی کرد. مهم ترین دلیل استفاده از این محصول حفظ و نگهداری کالاهایی است که داخل بسته بندی قرار می گیرد.

انواع لفاف براساس جنس را به صورت زیر می توان نام برد:

لفاف متالایز: بسته بندی متالایزی با انعکاس نور مانع از ورود به داخل بسته می شود و به همین دلیل است که محصولاتی که نیاز به نگهداری بلند مدت و تاریخ انقضای بیشتری دارند از آنها استفاده می شود.

لفاف سلفونی: متریال به کار رفته در این لفاف سلفون CPP,OPP,BOPP است. این نوع از لفاف در بسته بندی مواد غذایی بسیار مشاهده می شود. مقاومت و چاپ پذیری پذیری این محصول بالا است. لفاف سلفونی به صورت رولی، کیسه ای و ورقه ای تولید و عرضه می شود.سلفون رولی و سلفون کیسه ای ا نمونه های رایج این محصول است.

پلی استر: پلی استر یا BOPT جهت افزایش نفوذ ناپدیری بسته بندی. این نوع سلفون به صورت یک لایه نازک بر روی محصولات لمنیت می شود.

نایلون: ماده اولیه در تولید لفاف نایلونی پلی اتیلن سبک است که بر روی آن فرایند های مختلفی مانند دوخت ، چاپ و لمینت انجام می شود. طیف وسیعی از محصولات مانند نایلون شیرینک، نایلون دسته دار، کیسه ای، نایلون حبابدار، نایلون استرچ و... را در بر می گیرد.

نایلکس: متریال بکار رفته در این لفاف مواد پلی اتیلن سنگین است که در مدل های رولی، کیسه ای یا دوخت شده و ورقه ای با شیت ساخته می شوند. نایلکس زباله، فریزر، کیسه نایلکس رولی و کیسه های دوخت شده محصولاتی هستند که در این طبقه بندی قرار می گیرند.

پلیمری منعطف: لفاف های پلیمری کاربرد زیادی در بسته بندی دارند. از نمونه محصولاتی که با لفاف پلیمری تولید می شود می توان به لفاف پلیمری نایلون اشاره کرد. همچنین در تولید انواع لفاف های نایلکسی، سلفونی یا محصولاتی مانند رزین و چسب نیز می توان از این محصول استفاده کرد.

کاغذی و مقوایی: ماده اصلی به کار رفته درتولید این لفاف کاغذ است. لفاف کاغذی به صورت دایکات، ورقه ای، رولی، جعبه ای و... ساخته می شوند. جعبه های پرفراژ دار مانند جعبه کاغذ فویل ، جعبه دستمال کاغذی، جعبه های درب دار مانند جعبه دارو و مواد آرایشی، پاکت سیمان و بسته بندی بذر و کود، پوشش های دیوار و کیسه فریزر جزو این دسته بندی قرار می گیرد.

انواع لفاف بر اساس لایه

لفاف تک لایه: برای بسته بندی غذایی خوراکی از این لفاف استفاده نمی شود. ماده اولیه تولید در این لفاف اغلب پلی اتیلن است.

لفاف دو لایه: محصولات غذایی که نگهداری از آنها نیاز به ایجاد شرایط خاصی مانند نگهداری در فریزر ندارد در لفاف دو لایه بسته بندی می شوند. مواد خشک مانند حبوبات و چای مناسب بسته بندی با این مواد می باشند. با لمینت شدن دو نوع فیلم مختلف به روی یکدیگر و براساس نوع مصرفی کیسه ای و شیت تولید می شود.

لفاف سه لایه یا ساشه: مواد غذایی که مایع هستند و نیاز به ماندگاری طولانی مدت دارند به صورت ساشه ای بسته بندی می شوند. سس، قهوه و نسکافه، آبلیمو، هات چاکلت و... که از مواد غذایی پر مصرف هستند به صورت ساشه با لفاف سه لایه بسته بندی می شوند. در انواع مختلف بسته بندی تنقلات مانند کیک، پفک، چیپس و... نیز ای این لفاف استفاده می شود.

لفاف چهار لایه: مقاوم ترین و انعطاف پذیر ترین نوع لفاف های لمینتی لفاف چهار لایه می باشد. بسته بندی غذای حیوانات، دارو، پودر مکمل های ورزشی، مواد غذایی پودری و... برای بسته بندی از لفاف 4 لایه استفاده می کنند.

موارد استفاده از لفاف

استفاده از لفاف گستردی بالایی دارد. در امور روزمره، منزل، محل کار و کارخانه های صنعتی می توان نقش استفاده از لفاف را مشاهده کرد.

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی پوشاک

بسته بندی قطعات، ابزار و تجهیزات

بسته بندی مواد دارویی، آرایشی و بهداشتی

کیسه های حمل مثل میوه وتره بار

مزایای استفاده از لفاف چیست؟

لفاف جدا از نقش محافظتی که در بسته بندی ایفا می کند. نسبت به ماندگاری طولانی مدت و جلوگیری از فاسد شدن محتویات درون بسته نیز کمک می کند. همین موضوع سبب افزایش کیفیت محصول می شود. نقش اصلی لفاف ها جلوگیری از ورود رطوبت، مواد شیمیایی و آسیب های فیزیکی مانند پارگی و... است.

افزایش سرعت بسته بندی، فرم پذیری و انعطاف، چاپ پذیری مطلوب، جلوگیری از ورود نور خورشید، افزایش طول عمر و مقرون به صرفه بودن از ویژگی های مهم لفاف ها در صنعت بسته بندی می باشد.


دیدگاه

دیدگاه شما

پیشنهادی برای شما

نایلون های عریض کشاورزی نایلون های عریض3الی 10متری

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

فرش ماشینی نگین کسری فرش ماشینی زمینه کرمی

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

تابلو برق EK36 Electrical panel EK36

قیمت :
گفتگو با غرفه دار

رفع مسئولیت

مطالب بخش سبک زندگی « دسـ تو دسـ » در حوزه‌های پزشکی، تغذیه، روانشناسی، سلامت و زیبایی و تناسب اندام تنها جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند و هرگز نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا مشاور متخصص شوند . تیم تحریریه‌ی « دسـ تو دسـ » همواره در تلاش است با استفاده از منابع معتبر مطالبی به‌روز و مفید در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما با توجه به حساسیت زیاد حوزه‌های مرتبط با سلامت افراد، هیچ گاه توصیه نمی‌کند که از محتوای این مطالب بدون مشورت پزشک یا مشاور متخصص استفاده شود. در غیر این صورت مسئولیت عواقب احتمالی بر عهده‌ی خود فرد خواهد بود « دسـ تو دسـ » اکیدا توصیه می‌کند برای تشخیص، درمان یا تسکین هر گونه مشکل جسمی و روانی پیش از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تایید ایشان توصیه‌های موجود در مطالب « دسـ تو دسـ » را به کار بگیرد و با توجه به آنچه گفته شد، « دسـ تو دسـ » مسئولیت هر گونه استفاده‌ی نادرست از محتوای این رسانه را که منجر به بروز مشکل یا عارضه‌ای برای فرد شود از خود سلب می‌کند

+
ورود / ثبت نام پراکندگی جغرافیایی سبد خرید سازمان ها تیکت نزدیک ترین ها قوانین
Loading...